Перехід двох кордонів Азербайджан-Грузія-Вірменія

1. Подорожні історії з життя людей в Азербайджані
  2. Кордон Азербайджан-Грузія, КПП Червоний міст
  3. Як нас в черговий раз "кинули"
  4. Грузія, в гостях у Сванетії
  5. Баграташенскій митний пост: Грузія (Садахло) - Вірменія (Баграташен)

Для читача найбільш хвилюючим залишається питання, яким чином з Азербайджану можна потрапити до Вірменії, адже це дві ворогуючі країни, кордони закриті. Логічно, що не безпосередньо, а через нашу дорогу і кохану Грузію. Не дивлячись на втому далеких відстаней, я люблю, коли ми проводимо час на трасі, за те, що є можливість поспілкуватися з різними категоріями населення, дізнатися щось новеньке і побути слухачем невеликих уривків чужого життя. При цьому не забуваючи набити парочку шишок на свій власний лоб. Ось сьогодні цим і займаємося.

Вихідна точка - Азербайджан ( грязьові вулкани Гобустана ), Звідси до кордону з Грузією всього лише 500 км. Що таке п'ять сотень шляху для автостопщика? Всього лише зайва доба на колесах, а якщо пощастить з водієм, то і менше. Зрозуміло, що ми змінили не одну машину. І до всього іншого за вже сформованою традицією, погода зіпсувалася і ми постійно втікали від грізних сірих хмар. Найцікавішими "попутниками" була азербайджанська родина, з ними ми проїхали більше сотні. На задньому сидінні поруч з нами сиділа дівчина років 24 на ім'я "Маша". Насправді ім'я у неї інше, але для нас вона назвалася так, щоб простіше було. Попереду сиділи її батьки. Завдяки її розповідями і на її прикладі ми зрозуміли, що жінкам-азербайджанкам живеться непросто.

до змісту ↑

Подорожні історії з життя людей в Азербайджані

Маша дуже розумна дівчина, у якої в очах я відразу помітила іскорку, коли вона почула, що ми вільні мандрівники. Можливо, якби не вона, ми б не потрапили в цю машину, тому як батьки дуже скептично слухали наші розповіді. Маша сама давно мріє про подорожі, і одного разу за підсумками якогось міжнародного конкурсу їй прийшло запрошення з Австралії на цілий рік навчання безкоштовно. Вмерти, такі пропозиції не кожному в житті роблять. Вона б з радістю поїхала, але її батьки не пустили, уявляєте ?! На їхню думку молодій дівчині одній в Австралії робити нічого, бояться, переживають, і взагалі хочуть щоб вона вже швидше вийшла заміж, народила дітей і думати забула про "високий". Ось так на корені ламаються людські мрії, задумайтеся про це, батьки, адже ви самі колись мріяли! Я ще можу зрозуміти, коли людина не хоче, але Маша хотіла і дуже ... Хочеться побажати Маші щастя за будь-яких обставин.

***

Ще один пам'ятний водій виявився військовим. В силу своїх професійних навичок, він довго намагався виявити в наших словах підступ, а може бути розкрити секретних агентів, яких "шукає вся Америка". Загалом йому просто необхідні були наші координати, на випадок термінового зв'язку. Своїх же він не дав, хоч і кидався фразами "будете знову в Баку, заходите в гості", але це для нас не нове, з азербайджанським менталітетом ми вже познайомились. В цілому мужик непоганий, пригостив нас цілим полуднем в придорожній кафе під назвою "Вуса". І правда над входом висіли великі вирізані з дерева вуса. Як розповів наш новий знайомий, господар кафе завжди носив шикарні вуса, зараз же бізнес передався у спадок його синові, але в пам'ять про батька вуса залишилися на місці.

Не всі місцеві розуміють слово "автостоп", а якщо не дай Бог сказати "без грошей" при спробі сісти в машину, то люди будуть думати, що ми або бомжі, або нас обікрали. Так сталося на останньому відрізку до кордону, коли я відкрила дверцята легковика і всередині на мене дивились 2 пари очей молодих азербайджанців. Вони дуже погано говорили по-російськи і взагалі в силу свого віку безкоштовно підвозити не хотіли. Але, коли я вимовила заповітну фразу «без грошей», водій завис. Він реально вирішив, що у нас абсолютно немає грошей. Ми не стали розвіювати його міфи, по-перше ми і так втомилися за цілий день пересувань, хотілося швидше вже дістатися до перевалочною точки, а по-друге він би все одно нічого не зрозумів. Ми просто сіли і він довіз нас практично до кордону, по шляху купивши нам буханку хліба і вареної нарізаної ковбаси з "колою". Намагався грошей ще дати, але ми навідріз відмовилися, вистачить і сухого пайка. Ось так, хотів взяти грошей з нас, а в підсумку ледь сам нам не заплатив. Смішні люди, але мені було приємно, що молодь в Азербайджані ще не поставила зелені папірці вище людських цінностей. Чи не все втрачено, як бачите.

Кордон Азербайджан-Грузія, КПП Червоний міст

З боку Азербайджану нас практично не мурижили, тільки мене запитали щодо Вірменії, так як я стояла першою. Питання а-ля "сподобалася мені Вірменія", і відповідь типу "Так" прикордонників цілком влаштував.

Митний пропускний пункт має назву «Червоний міст», так як ще за радянських часів перехід здійснювався по мосту, збудованому з червоної цегли. Спорудження вибудувано на річці Храми і на даний момент визнано пам'яткою національного значення. Межі, звичайно, в ті часи були умовними. Зараз же все перебудували, оновили і старий потьмянів міст виднівся десь в стороні від дороги.

Грузинський прикордонний пункт ми теж подолали без проблем. Навіть не довелося ловити попутку, спокійно пустили пішки. Найпопулярніша Грузія ДАІ-Вірменія через селище Садахло, тому ми спочатку встали в цьому напрямку.

до змісту ↑

Як нас в черговий раз "кинули"

І тут раптом поряд з нами зупинилася легковик, за кермом сидів кавказець, я думала грузин, трохи пізніше з'ясувалося, що азербайджанець. Він сам запропонував нас підвезти до найближчого села, тому ми не стали відмовлятися. По ходу руху машини, він розповів нам, що прийняв нас за двох хлопців, і коли побачив, що я таки дівчина, то думав дати по газах, але щось його зупинило. Вперше чую, що водій охочіше б взяв двох чоловіків, ніж хлопчика і дівчинку.

Справа в тому, що у Едіка (так представився нам водій) був сумний досвід. Він раніше завжди зупинявся, якщо бачив на дорозі людей, неважливо, хто б там не стояв, але одного разу він побачив самотньо стоїть дівчину в темний час доби, вирішив підвезти, а вона йому газовий балончик в очі, і тут же з кущів два амбали вийшли . "Пощастило, що на той момент патрульна машина з ментами проїжджала повз" - ділився досвідом Едуард, - "Зараз в нічний час не саджу, і дівчатам теж не довіряю".

До села Саатли, де ми збиралися переночувати, долетіли швидко. Едик запитав, родичі у нас тут чи, ми сказали, що намет будемо ставити. Він засмутився, що далі йому доведеться їхати одному і раптом запропонував:

- А ви знаєте, я на весілля до родичів їжу, хочете зі мною? Погуляєте, подивіться як у нас це все відбувається. Заїдемо по дорозі, подарунок купимо.

Пропозиція була більш, ніж привабливим, розуміючи, що перед нами азербайджанець, ми все одно ризикнули дати згоду. Тим більше місце, куди він їхав було зовсім поруч від іншої кордону з Вірменією, тільки менш популярною. Едик розважав нас розмовами, а потім ми заїхали на ринок в якомусь невеликому містечку, щоб купити велосипед. Відповідний він не вибрав, і ми рушили далі.

До місця призначення ще було кілька кілометрів, коли раптом Едик різко зупинив машину на виїзді одного з населених пунктів і сказав: "хлопці, давайте я вас тут висаджу, сам з'їжджу до рідних, дізнаюся обстановку, дадуть вони згоду на гостей-мандрівників чи ні, а потім повернуся до вас в будь-якому випадку. "І тут я зрозуміла, що Едіка ми більше не побачимо. Треба ж було знову наступити на ті ж «азербайджанські» граблі ... прикро нема за ситуацію, а більше за свою наївність. Ми з другом витягли рюкзаки, і притулили їх до перекреслити найменуванню села, я підняла очі і прочитала "Нахідурі". Мде, ось вже точно ... ладно, посидимо почекаємо хвилин дцять, а там підберемо для себе місце в поле.

Як я і думала, ні через 5, ні через 30 хвилин, Едуард не з'явився. Я сказала, що чекаємо ще 5 хвилин і йдемо шукати поле для намету. Якраз в цей момент позаду нас зупинилася газель. Водій довго сидів мовчки на своєму місці, а потім все-таки не витримав і запитав, чи потрібна нам допомога чи підвезти куди. Ага, підвезли вже. Я повернулась і відповіла, що нам нічого не потрібно. Однак, водій не відставав, в черговий раз поставивши запитання, чому ми тоді тут сидимо. Ми дуже втомилися, і щоб не повадно було нас знову розводити, розповіли мужику, як тут опинилися.

Грузія, в гостях у Сванетії

Зізнатися, я думала, що водій буде хитати головою і поїде далі геть, але я помилилася, тому що після почутого він запропонував погостювати у нього. Ми з Андрієм недовірливо на нього покосилися, і я тут же запитала, якої він національності. "Грузин" - здивовано відповів чоловік. Ми радісно кинулися до нього і кивали головами, що згодні. Ось так спрацювала чергова " аксіома автостопщика ".

Рушили ми в ту ж сторону, що і Едуард, тільки їхати було далі, до села в гористій зеленої місцевості, уявляю, яка ж краса там днем, завтра подивимося. Гурам за національністю грузин-Сванеті, перше, що його зацікавило, чи були ми в Сванетії. На той момент тільки там я не встигла побувати, зате вийшло з'їздити до Сванетії іншим разом.

Поки їхали, Сванетії чисто по-грузіснкі пригостив чурчхелою, спеціально зупинився, щоб ми набрали місцевого нарзану в струмку недалеко від траси. Так проти ночі примудрився нас привезти до дому-музею місцевого письменника, після чого ми вирушили до нього в гості.

У Гурама свій будинок, господарство в кілька голів корів, та плюс невеликий бізнес по внутрішній обробці квартир, троє дітей і дружина.

На кухні ми помітили цікаве споруда, яка одночасно служило і місцем приготування їжі, і нагрівачем води.

Так би мовити, інженерна думка господаря будинку, яку намагаються втілити сусіди в багатьох будинках селища. Мені він видався дуже приємною людиною, хоч і мовчазним, думаю це від природної скромності.

Після шикарного вечері в наше розпорядження надали цілий будинок. Раніше сім'я Гурама жила там, а з тих пір, як він вибудував новий, житло пустувало. Мало того, господар повідомив, що ми можемо гостювати тут скільки захочемо. На той момент в принципі непогано було б пару днів зробити перепочинок в подорож, тим більше місця такі красиві. Пора б уже відвикнути від цього слова, але в той момент правда було «незручно» приймати такі запрошення, занадто багато Гурам для нас зробив, нахабніти не хотілося.

до змісту ↑

Баграташенскій митний пост: Грузія (Садахло) - Вірменія (Баграташен)

Вранці ми поснідали і майже відразу вирушили в бік найближчої до Вірменії кордоні. Я знав, що прохідність там маленька, і взагалі невідомо, підвезе чи нас туди хтось. Одна машина таки підвезла до останньої села, нас висадили біля поліцейської пункту, де вже стояло чоловік 5 в очікуванні повз проходить транспорту. Тоді ми зрозуміли, що виїхати буде складно, але все одно для проформи постояли хвилин тридцять. Глухо як в танку.

У підсумку ми перейшли дорогу і поїхали в бік тієї межі, куди збиралися вчора спочатку до Садахло. Спочатку докотили до міста Болнісі, потім на перекладних до міста Марнеулі, де гостинні грузини звали нас в гості, і навіть наш відмова їх не збентежив, вони просто написали нам адресу, якщо ми коли-небудь будемо знову проїжджати ці місця.

А до самого кордону нам пощастило впіймати вірменина на старенькому "жигулі".

Мінусом прикордонного пункту було те, що автомобілі проходять окремо від пасажирів, в результаті з водієм ми розминулися і після кордону довелося пристойну відстань топати пішки. Ще я боялася, як відреагують вірменські прикордонники на штампи Азербайджану. На відміну від азербайджанців, вони навіть не запитали, що ми там робили, і чи сподобалася нам країна. Якщо коротко: їм було все одно, воно й на краще.

Метрів через 500 після проходження Баграташенской кордону, ми вперше побачили дівчат-автостопниці, аж три штуки. Біляві красуні виявилися німкенями та чомусь не робили ніяких спроб виїхати далі. Чому? Для нас залишиться загадкою, на вирішення якої не хотілося витрачати час.

І ось вона - Вірменія! Знову здрастуй !. Огляд країни хотілося почати з Діліжан , Про що я обов'язково поведу в наступний раз.

Що таке п'ять сотень шляху для автостопщика?
Вона б з радістю поїхала, але її батьки не пустили, уявляєте ?